Nästa vecka börjar nedtrappningen.

Jag har aldrig tänkt så analytiskt som jag gör inför Ultravasan, men någon gång ska man väl försöka toppa också. Jag har kört hårt på distansträningen de sista veckorna. Har inte kört några tempopass alls, i princip kört distanspass där jag kört omvänd fartlek. Jag har gått i uppförsbackar och joggat utför och på flack.

Jag räknar med att jag kommer göra så – dels under Ultravasan som faktiskt erbjuder några höjdmeter – men framförallt inför Transylvania Trail Traverse. Enligt devisen att man ska träna på det man vill bli bra på har jag alltså tränat på att gå i backar. Kortveckan  i Sälen gav dessutom fantastiskt bra tillfällen att träna på att gå med stavar. Stavarna får nog stanna hemma från Ultravasan men jag misstänker att jag kommer släpa på dem hela tiden i Rumänien.

Tränar rättstavning i Sälen
Tränar rättstavning i Sälen

Jag har tänkt nedtrappningen såhär;

  • 3:e veckan innan loppet 70 % av nuvarande mängd
  • 2:a veckan innan loppet 50 % av nuvarande mängd
  • Veckan innan loppet 30-40 % av nuvarande mängd, total vila 2-3 dagar innan start.

Är det någon med erfarenhet som har synpunkter på detta? Ska jag göra annorlunda?

De fem senaste veckan.
De fem senaste veckan.

2 svar på “Nästa vecka börjar nedtrappningen.”

    1. Tack! Det har varit slitigt (kanske mest för fru?) Men ingen skadekänning alls. Konstant trött i benen, men det är en annan femma…

Kommentera